Wat Millennials weten: geluk stel je niet uit tot na werktijd

Wat Millennials weten: geluk stel je niet uit tot na werktijd
Wat Millennials weten: geluk stel je niet uit tot na werktijd

Het bedrijfsleven zit middenin een revolutie, niet langer draait het om winst. De maatschappelijke betekenis van de onderneming staat nu voorop en daarmee het geluk van de medewerkers. Wie de uitzending van Tegenlicht heeft gezien, weet: De nieuwe Betekenis Economie draait sinds de crisis in 2008 op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk. Hoe kan ook een groot bedrijf meer Maatschappelijk Geluk creëren en wat krijgt het daarvoor terug?

Technologie gaf ons de illusie van connectie, maar we willen meer dan een Facebook follow of like. Het hebben van echt contact is verloren gegaan. We snakken naar echte, authentieke relaties. De nieuwe generatie loopt warm voor begrippen als Impact, Maatschappelijke Betekenis en Levensgeluk. Niet meer voor bezit, een leaseauto en baangarantie.

Neem zoiets als de ‘GLUED’ app, die gezinnen helpt minder met hun tablet bezig te zijn, en te zien was in de uitzending ‘Het rendement van geluk’ van Tegenlicht. Het doel is minder stress en boosheid en meer openheid naar elkaar.

Energie steken in wat belangrijk is

Wat is écht belangrijk voor mij? Geluk gaat over je tijd en energie steken in zaken die je belangrijk vindt. De keuzes die worden gemaakt, moeten in lijn zijn met die waarden. En op het punt van waarden willen Millennials zowel in hun werk als thuis geen water bij de wijn doen.

Zeker niet als dit inhoud dat geluk uitgesteld moet worden tot na werktijd of zelfs tot aan hun pensioen. Wat betekent dit voor Millennials en het combineren van werk en gezin? Zij denken vóórdat ze überhaupt een kinderwens hebben al na over de vraag; Hoe gaat het ritme van een baby zich straks verenigen met mijn werkleven?

3 kenmerken van de werkende Millennial:

  1. Levensgeluk: Millennials willen worden behandeld als een ‘whole person’. Hun werkleven is hun levenswerk; er zijn geen scheidslijnen tussen werk en leven. Ze willen groeien en zich blijven ontwikkelen.
  2. Imact: Millennials vragen zich bij het kiezen van een baan af hoe ze behandeld zullen worden wanneer ze kinderen krijgen. Ze zijn niet bereid onnodig dingen op te offeren die écht belangrijk zijn, zoals leven in een ratrace en hun kinderen weinig zien.
  3. Maatschappelijke Betekenis: Geluk gaat over het NÚ, niet straks. Millennials stoppen hun tijd en aandacht in werk en leven als het relevant is. Ze willen werken aan wereldwijde thema’s en zorgen voor anderen. Werken voor de portemonnee van de aandeelhouder, is niet interessant.

 

In een werkomgeving die ouders voldoening geeft, is de combinatie van werk en gezin de sleutel tot succes. Pro Parents heeft de know-how, kennis en het talent om werkgevers en werknemers te verbinden. Onze leiderschapsprogramma’s geven werkgevers de kans om hun aanstaande ouders een goede start te geven. Zo investeren we samen in de generatie van de toekomst. Daar worden ouders blij van. Baby’s trouwens ook.

Direct in je mailbox

Ontvang best practices van toonaangevend werkgevers, de laatste wetenschappelijke inzichten en een inkijkje in de uitdagingen van werkende ouders. Niks missen? Volg Pro Parents ook op Twitter.

 

 

Over de auteur

Joyce is expert werkend ouderschap en founder van Pro Parents. Ze is moeder van een dochter en een zoon, op de basisschool. Als bedrijfsantropoloog en opvoedkundige deed Joyce onderzoek naar identiteit en organisatiecultuur, met specialisaties in professionele identiteit en coping-strategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *