De Millennial vader = een Family Focused Father

De Millennial vader = een Family Focused Father
De Millennial vader = een Family Focused Father

Tijdens de Innovation Summit, georganiseerd door TheNextWomen en Opzij kwam de Family Focused Father naar voren. Tina Wells deed onderzoek onder Millennials; vrouwen krijgen het steeds drukker waardoor vaders meer op zich nemen. En Millennials stromen voor het eerst door naar leidinggevende functies en veranderen de bedrijfsstructuur en cultuur. Door het samenbrengen van politiek, investeerders en business experts, ondersteunt dit ondernemersevent vrouwelijke ondernemers, wat zorgt voor meer diversiteit en een gezonde economie.

Vrouwelijke ondernemers en het corporate bedrijfsleven meer bij elkaar betrekken – dat was het doel van de Innovation Summit. Naast een gezonde economie zorgt het voor een inclusief ondernemersecosysteem. Neelie Kroes, Koningin Maxima en sprekers van o.a. Linked-in, Nike en Booking.com deelden hun inzichten tijdens het event.

Family Focused Father

Met Mark Zuckerberg voorop laten vaders zien dat ze verantwoordelijkheden delen binnen het ouderschap en een plek innemen in het huishouden. Uit onderzoek blijkt dat Millennials zodra ze vader worden hun focus verschuiven en betrokken willen zijn bij hun gezin. 85% van de vaders speelt regelmatig met hun kind, 58% gaat mee naar een kinderactiviteit en bij 60% gaat hun gezin voor hun werk, blijkt uit onderzoek. Er is een verschuiving op waardeniveau, een herwaardering van Family Values: mannen nemen er géén genoegen meer mee dat kiezen voor een gezin, afbreuk doet aan hun carrière.

Maxima over ambitieuze vrouwen:

‘Het is oké om een ambitieuze zakenvrouw te zijn. Vrouwelijke ondernemers in Nederland zijn hoger opgeleid dan mannen en ondernemers uit het buitenland. Het is dus logisch dat vrouwen in de “driver seat” zitten.’

The Next Boss

Eerder schreven wij: Millennials willen worden behandeld als ‘whole person’. Hun werkleven is hun levenswerk; er zijn geen scheidslijnen tussen werk en leven. Ze willen groeien en zich blijven ontwikkelen. Hierdoor voelen ze zich regelmatig oncomfortabel in de huidige bedrijfscultuur. Voor het eerst stromen Millennials dit jaar door naar hogere posities.

De vraag voor bedrijven is dan ook niet langer “Hoe managen we de Millennial?” maar “Hoe gaan ze hun leiderschap invullen?”. Het zal zorgen voor een shift. Eentje die we misschien niet meteen merken, omdat er binnen de kaders van de huidige corporates nog te weinig ruimte is voor grote veranderingen. Toch zien we al de invloed die deze Young Professionals hebben op bedrijven en mensen.

In een werkomgeving die ouders voldoening geeft, is de combinatie van werk en gezin de sleutel tot succes.

Als (aanstaande) ouder aan de slag met werk en gezin?

Wil jij de tijd nemen om je te verdiepen in werk en gezin? Begrijpen wat stress en groei met je doen? Weten hoe je focus aanbrengt en je grenzen bewaakt – thuis en op je werk?  Ontdek het in de Masterclass Werkende Ouders. Wacht niet lang met inschrijven, het aantal plekken is beperkt.

[button align=”left” style=”border1″ color=”blue” font=”Open Sans” radius=”4″ link=”https://proparents.nl/masterclass-werkende-ouders/aanmelden/”]Meld je aan voor de Masterclass[/button]

.

Als bedrijf goed omgaan met Ouderschap op de werkvloer?

Maak een afspraak voor een strategiegesprek en ontdek hoe wij bedrijven ondersteunen op dit thema.

 

 

Over de auteur

Joyce is expert werkend ouderschap en founder van Pro Parents. Ze is moeder van een dochter en een zoon, op de basisschool. Als bedrijfsantropoloog en opvoedkundige deed Joyce onderzoek naar identiteit en organisatiecultuur, met specialisaties in professionele identiteit en coping-strategieën.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *