Werkgever: wat werkende ouders nodig hebben

Werkgever: wat werkende ouders nodig hebben
Werkgever: wat werkende ouders nodig hebben

In het afgelopen jaar hebben toonaangevende bedrijven zoals Facebook, Deloitte en Netflix, een soort van een koude oorlog gecreëerd tussen werk en privéleven met als wapen betere arbeidsvoorwaarden voor werkende ouders. De prijs: Millennial werknemers binnen boord houden.

Veel bedrijven gokken erop dat méér verlof een essentiële stap is in het behoud van Millennial talent. De baby boomers gaan onderhand met pensioen en de Millennials worden zo langzaamaan ouders. Maar om vandaag de dag talent te behouden, zullen werkgevers meer moeten doen dan alleen uitbreiding van het ouderschapsverlof.

Goed gemanaged – en toegepast in de juiste werk, sociale, en familiaire context – kunnen ouderschapsverlof en flexibiliteit de work-life balans sterk verbeteren. Maar wordt het slecht of verkeerd beheerd, dan kunnen deze voordelen, nadelen worden en reputaties en carrièremogelijkheden beschadigen.

Te veel opties kan jonge ouder verlammen in het maken van juiste keuze

De keuze uit meer en complexere opties om je work-life balance te optmaliseren, kan voor jonge ouders overweldigend worden. De constante stroom van informatie kan leiden tot beslissingsverlamming. De werknemers zijn niet meer in staat om de juiste ondersteuning die past bij hun behoeften te kiezen. Daardoor lopen ze de voordelen mis die hen echt hadden kunnen helpen. Aan de andere kant van het spectrum kan bij werknemers een gevoel van verplichting ontstaan: ze voelen zich gedwongen om gebruik te maken van alle beschikbare voordelen, of ze nu nuttig zijn of niet.
Zelfs als ze hun keuzes bewust maken, kan de overweldigde werknemer soms niet goed inschatten welke opties het beste zou zijn voor hun unieke visie op persoonlijk en professioneel succes. Of ze weten niet hoe ze kunnen vragen om de voordelen die bij hun éigen doelen passen.

Key issue is dat werkende ouders begeleid worden bij het maken van hún keuzen.

Wat werkt voor deze ouder, in deze baan, met deze baas, met deze partner, met dit kind, in deze fase?
Uit onderzoek onder werkende ouders in het Amerikaanse bedrijfsleven blijkt dat ze talloze zorgen hebben. En deze zorgen kunnen niet worden opgelost door middel van corporate verlof programma’s alleen. De belangrijkste zijn:

  • Hoe zien mijn leidinggevenden en collega’s me als ik breek met de traditionele “werk komt op de eerste plaats” verwachting?
  • Hoe beheers ik mijn reputatie, tijd en emoties?
  • Hoe navigeer ik door de verwachtingen op kantoor, thuis en in mijn omgeving?

De werkende ouder heeft dus meer nodig dan alleen maar nieuwe programma’s. Ze hebben hulp nodig bij het uitzoeken van hun werk- en levensdoelen. Their Purpose. En ze hebben hulp nodig met het kiezen uit de middelen en programma’s van hun werkgever om die doelen daadwerkelijk na te kunnen streven.

De traditionele aanpak: Rolmodellen & Mentoren

Veel organisaties baseren zich nog op de traditionele rolmodellen. Die laten zien wat er succesvol is geweest in het verleden. Echter, tijden veranderen en een senior rolmodel bouwde zijn loopbaan onder heel andere omstandigheden op dan de juniormedewerkers die na hem kwamen. Zijn ervaringen, hoe waardevol ook, resoneren niet met jongere generaties die geconfronteerd worden met veel meer keuzes en afwegingen. En bovendien leven in een andere tijd.

Om de hedendaagse werkende ouders echt te kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe benaderingen van een Succesvol Werk-Leven, moeten we nieuwe methoden ontwikkelen die dynamisch en boeiend zijn. Die werkelijk de problemen weerspiegelen waarmee mensen worden geconfronteerd in het werk en het leven van alledag.

Leercirkels: Peer-to-peer partnerships

In leercirkels (virtueel en in persoon) delen mensen kennis en denken ze na over wat hindert, boeit en inspireert en ze toetsen mogelijke oplossingen bij elkaar. Veel leercirkels bestaan ​​uit peer-netwerken. Zo werkt men dus samen met mensen zoals zijzelf. Er is geen “expert” van buiten, met wetenschappelijke knowhow en lived experience. Dit maakt leerkringen een goede optie voor het helpen van werkende ouders met het navigeren door de uitdagingen die ze tegenkomen in elke fase van hun loopbaan.

Het gevaar dat schuilt in interne leercirkels is dat werknemers angstig kunnen zijn voor te veel openbaarheid als ze informatie delen met uitsluitend mensen uit hun eigen bedrijf.
En ook: de cirkels hebben geen deskundige begeleiders, waardoor ze beperkt worden in de breedte van kennis in het netwerk. En leden komen en gaan: ze nemen hun inzichten en ervaringen met hen mee de cirkel uit.

Coaching: actiegericht partnerschap

Coaching (een-op-een en in een groep) is een actiegerichte samenwerking tussen coach en medewerker. Het is vaak de beste kans voor de werkgever op succes op lange termijn. Toonaangevende werkgevers zoals Deloitte en KPMG maken gebruik van coaching programma’s als een instrument om werkende ouders te behouden en om work-life stress te verminderen of tegen te gaan.

Coaches helpen hun klanten aangepaste strategieën te ontwikkelen om hun unieke persoonlijke en professionele doelen te bereiken op basis van realistische verwachtingen. Net als rolmodellen en mentors, geven coaches inzicht voortkomend uit ervaring. Deze professionals zijn getraind in het begeleiden van mensen, waardoor de inzichten expliciet gevormd worden door de context van de werknemer – niet de coach.

Sessies met een externe een-op-een coach, geven werknemers het gevoel van een veilige plek. Hier zijn ze eerder geneigd potentieel gênante informatie te delen.
In een groep sessie, kunnen coaches constructief gesprekken begeleiden en verbindingen bevorderen tussen werknemers die van elkaar kunnen leren.

Beste kans voor de werkgever voor succes op de lange termijn

Geen enkel programma, advies of ondersteuning is perfect. Werknemers kunnen profiteren van een verscheidenheid aan middelen gedurende hun hele loopbaan. Werkgevers die hun werknemers willen helpen bij hun work-life reis, moeten niet alleen zorgen voor een schat aan ondersteunende mogelijkheden, maar ook streven om die opties op te nemen in een langetermijnstrategie voor succes.

In een werkomgeving die ouders voldoening geeft, is de combinatie van werk en gezin de sleutel tot succes. Direct aan de slag? Plan nu je strategie gesprek: mail Monique via info@proparents.nl

Bron: Kenneth Matos LifeMeetsWork 

 

 

Over de auteur

Joyce is expert werkend ouderschap en founder van Pro Parents. Ze is moeder van een dochter en een zoon, op de basisschool. Als bedrijfsantropoloog en opvoedkundige deed Joyce onderzoek naar identiteit en organisatiecultuur, met specialisaties in professionele identiteit en coping-strategieën.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *