Pro Parents Inclusive Leadership Talk met bol

4 gouden tips van Meryem Hocük, Program Manager Social Impact

Als ‘de winkel van ons allemaal’ is bol zich als geen ander bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar hoe ga je van alleen bewustzijn naar daadwerkelijke impact?

Pro Parents Inclusive Leadership Talk met bol

  1. Home
  2. Gezinsvriendelijk werkgeverschap
  3. Pro Parents Inclusive Leadership Talk met bol

“Ons social impactbeleid is een kans om systemische barrières te doorbreken, binnen én buiten de organisatie”

 

Hoe bol haar social impactstrategie inzet om te bouwen aan een inclusieve samenleving gericht op gelijke kansen

Bol heeft met ruim 13,5 miljoen klanten, een assortiment van 38 miljoen artikelen en zo’n 50.000 verkooppartners een belangrijke positie in de Belgische en Nederlandse markt. En telt 2.800 medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 34. Als ‘de winkel van ons allemaal’, is bol zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar hoe ga je van sociaal bewustzijn naar social impact? Meryem Höcük, Program Manager Social Impact deelt haar 4 tips om effectief social impactbeleid te ontwikkelen dat bijdraagt aan de systeemverandering die nodig is voor gelijke kansen voor iedereen.

Bol in cijfers

  • Personeelsbestand: 41% vrouw (landelijk gemiddelde: 32,7%)
  • Bestuur: 44% vrouw* (landelijk gemiddelde: 14,7%)
  • Subtop functies: 41% vrouw

Een aantal jaar geleden richtte Meryem Höcük de D&I-tak van bol op, en ondertussen is deze uitgegroeid tot een dedicated social impact-team dat werkt aan het wegnemen van systemische barrières en het bevorderen van inclusieve cultuur met gelijke kansen voor iedereen. En de ambitie ligt hoog: bol streeft naar een toonaangevend DE&I-beleid dat verder moet reiken dan de eigen organisatie.

Meryem Höcük, Program Manager Social Impact bij bol: ‘Wij willen een rolmodel zijn in het creëren van een inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Aan de ene kant willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken tijdens het winkelen. Daarnaast willen we een toonaangevend rolmodel zijn waar het gaat om sociale kwesties. Dan kun je denken aan het bevorderen van gelijke kansen voor toekomstige generaties, diversiteit en inclusie, veiligheid, welzijn, vitaliteit en gezondheid op het werk. Om meer focus aan te brengen in al het werk dat nodig is, zijn we begonnen met programma’s met duidelijke kpi’s en doelen voor women in tech en women in leadership.’

Daarmee was de stap naar het thema ‘werkend ouderschap’ ook snel gemaakt. Meryem: ‘De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is 34 jaar. De uitdagingen van medewerkers met een jong gezin of in de fase van gezinsvorming zijn in onze organisatie zichtbaar en herkenbaar. Daarom heeft Pro Parents ons geholpen deze doelgroep te onderzoeken. Samen investeren we in de generatie van de toekomst door de ouders van vandaag en morgen goed te begrijpen en daarmee goed te ondersteunen.’

Pro Parents is er voor ouders die werken. En voor werkgevers die dat zo willen houden. Samen bouwen wij het support system dat iedere ouder verdient. Slimme technologie, wetenschappelijk onderbouwde informatie en een netwerk aan experts die 24/7 voor je klaarstaan. Dat is inclusief werkgeverschap. Als een Pro. Ook het verschil maken voor werkende ouders? We vertellen je graag meer

Als bedrijf goed omgaan met Ouderschap op de werkvloer?

Maak een afspraak voor een strategie gesprek en ontdek hoe wij bedrijven ondersteunen. 

‘Eind 2024 zou de doelstelling 40% vrouwen in subtopfuncties gehaald moeten worden. Maar eind 2023 zaten we al op 41%.’*

Bol en Pro Parents, twee organisaties die zich inzetten voor genderinclusie door systemische barrières te doorbreken voor de generatie van vandaag en morgen; dat bleek een goed uitgangspunt voor een samenwerking. Bol heeft in de afgelopen twee jaar heel wat vooruitgang geboekt. Eind 2024 zou intern de doelstelling 40% vrouwen in topfuncties gehaald moeten worden. Maar eind 2023 was het al zover. Inmiddels is 44% van het bestuur en 41% van het personeelsbestand vrouw. Hoe is dat gelukt? Meryem deelt haar vier belangrijkste tips om succesvol stappen te zetten op het gebied van D&I:

1. Maak duidelijk waar je naartoe wilt, en waarom.

Wat is het doel? Diversiteit en inclusie zijn belangrijk, maar waarom? Meryem: ‘Mensen kunnen diversiteits-moe worden als ze niet weten welke voordelen het brengt. Je moet scherp hebben waarom je als organisatie inclusiever, gelijkwaardiger en diverser wil worden. Het gaat niet om ‘bewustzijn vergroten’, maar het gaat om het juiste te doen dat ook nog eens goed is voor je business. Om te blijven bestaan, om groter te worden, om beter te worden. Het is een must to thrive.’

Je maatschappelijke verantwoordelijkheid hoort wat Meryem betreft dus ook thuis in de strategische koers van je organisatie. ‘Maak het onderdeel van je employee- en customer journey, je samenwerkingspartners, je inkoopbeleid. Alles.’

‘We moeten D&I uit de awareness-hoek halen. Het gaat niet alleen om ‘bewustzijn vergroten’, het is voor je business van belang. Om groter te worden, om beter te worden, een ‘must to thrive.’

2. Breng in kaart waar je staat

Meryem: ‘Veel organisaties vragen zich af “Waar begin je met D&I en social impact?”. Deze vraag is onlosmakelijk verbonden met de vragen “Waar sta je nu?” en “Waar wil je naar toe?” Bij bol draait alles om data. Ook daarin zagen we de match met Pro Parents. Ze weten wát werkt, voor wie en waarom, en bieden een mix van inzicht en onderzoek maar ook plan van aanpak, programma- en interventie-ontwikkeling en implementatie en borging. Hiermee bouwen we een brug tussen de ‘huidige situatie’ en de ‘gewenste situatie’.’

Pro Parents heeft bij bol diepte-interviews gehouden over de hele linie; met medewerkers, leidinggevenden en staf. Welke medewerkers hebben in welke fase waar precies behoefte aan? Wat zijn hierin de verschillen tussen mannen en vrouwen? ‘Zo start je met het inzichtelijk maken van wat mensen helpt en hindert maar ook systemische barrières komen haarscherp in beeld,’ vertelt Meryem. ‘Onderschat niet hoe belangrijk het is dat de mensen zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben, en dat je álle mensen aan het woord laat. De huidige generatie mannen wil bijvoorbeeld net zo graag onderdeel zijn van een rijk werk- en gezinsleven, maar daar kom je pas achter als je het ook expliciet aan hen vraagt. En ook internationals hebben echt specifieke behoeftes als het gaat om het combineren van ouderschap en werk. We hebben nu inzicht in hoe we ervoor staan als werkgever ten opzichte van klinische- en onderzoeksdata, maar ook ten opzichte van andere organisaties.’

3. Veranker je doelen in hoe je werkt

Meryem: ‘Vaak wordt bij D&I vooral ingezet op het verhogen van het bewustzijn, maar met alleen awareness kom je er niet. Processen moeten ingericht worden zodat ze doelen ondersteunen. Dat gaat niet alleen om je aannamebeleid, maar bijvoorbeeld ook om doorstroom, beloning en goed werkgeverschap. Daarnaast hebben we gekeken hoe we accountability kunnen borgen in leiderschap en onze way of working. Meer bewustwording is belangrijk, maar er verandert pas iets als het onderdeel is van hoe je werkt.’

4. Zorg dat je het intern doet, voordat je het extern laat zien

Meryem: ‘Je hebt echte verhalen nodig om mensen mee te krijgen, en onze marketing en employer branding afdelingen vertellen die verhalen fantastisch. Daarbij is het belangrijk om eerst intern stappen te zetten; te doen wat je zegt. Voordat wij bijvoorbeeld een boot regelden voor de Pride in Utrecht, hebben we eerst met onze eigen LGBTQIA+-community gekeken welke stappen we intern te zetten hebben om pinkwashing te voorkomen’.

Bol scoort ver boven het landelijke gemiddelde in genderbalans op de werkvloer, toch blijft er absoluut ruimte voor verbetering. Meryem: ‘Eigenlijk zijn we pas net goed begonnen. Het gaat niet alleen om duurzame inzetbaarheid, of inclusiviteit. Het gaat om een veel grotere opgave, namelijk: wat geven we terug aan de maatschappij? Hoe dragen we bij aan de systeemverandering die nodig is in de samenleving? En hoe kunnen we dat het beste doen?’

Hoewel er veel vooruitgang is geboekt, blijft er een genderkloof bestaan in zowel de zakelijke wereld als de samenleving als geheel. Meryem: ‘Onze ambities zijn, net als de maatschappelijke opgave die er ligt, groot. We zijn er nog niet. Op dit moment hebben we in ieder geval onze doelen scherp, weten we waar behoefte aan is en kunnen we stappen zetten. Dit moet natuurlijk wel geborgd worden. Dat is dan denk ik ook mijn laatste tip: zorg dat je je plannen ook kan beleggen. Dat je niet alleen focus en intentie hebt, maar ook mensen en middelen. En werk met goede externe expertise buiten je organisatie, leer ook kijken met de blik van een buitenstaander naar je organisatie’.

Feiten & cijfers ouderschap

  • In Nederland zijn er 1,3 miljoen huishoudens met kinderen onder de 12 jaar, in 96% werkt minstens één ouder, in 66% werken beide ouders, 25% is één-ouder gezin.
  • Bij de komst van kinderen gaan 4 op de 10 vrouwen minder werken. Van de mannen gaat slechts 6% minder werken.
  • Partners willen de zorg voor kinderen het liefst gelijk verdelen. In de praktijk lukt dit maar 1 op de 8 stellen.
  • 75% van de in deeltijd werkende vrouwen zou meer uren willen werken, als ze hun werk beter kunnen afstemmen op hun privéleven.
  • 60% van de mannen heeft een onvervulde deeltijdwens.

‘Pro Parents weet ‘wat werkt, voor wie, en waarom’. Welke medewerkers hebben in welke fase waar precies behoefte aan? Wat zijn de verschillen tussen de behoeften van mannen en vrouwen? Zo start je met het wegnemen van systemische barrières.’

bol heeft de topstructuur vereenvoudigd, per 1 juli 2024 is er sprake van 50% vrouwen in de top. Lees hier het persbericht van bol.

Werkende ouders zijn een snelgroeiende populatie op de arbeidsmarkt: 66% van de ouders is een zogeheten dual-earner. Maar liefst 70% van hen vindt dat de werkgever niet genoeg rekening houdt met de intensieve levensfase waarin ze zitten. 

Wil jij ook weten wát wérkt voor wie en wáárom? Weten wat er speelt in het hoofd en hart van aanstaande en werkende ouders? Inzicht in de belangrijkste helpende en belemmerende factoren voor medewerkers en hun leidinggevenden?

Wil jij ook leren hoe je een ‘proces of change’ opzet? Samen werk maken van het wegnemen van systemische barrières?

Join us: build the village it takes! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

“de juiste Parent Journey@Work© boost gender inclusie en representatie van vrouwen op de arbeidsmarkt”

Joyce Knappe - Pro Parents

Gerelateerde nieuwsberichten

Werk mee aan onze missie

Wil jij het verschil maken voor de werkende ouders van nu en morgen? Bekijk onze vacatures of neem contact op.



Ik heb interesse in een Demo
van het Pro Parents Platform

Als je je aanmeldt, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om de vervolgstappen te bespreken.

    Ik ben:

    Ik heb interesse in een Demo
    van het Pro Parents Platform

    Als je je aanmeldt, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om de vervolgstappen te bespreken.

      Ik ben:

      Op de hoogte blijven?

      Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief over werk & ouderschap!

      Ik heb interesse in een Demo
      van het Pro Parents Platform

      Als je je aanmeldt, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om de vervolgstappen te bespreken.

        Ik ben: